Flytta

jeg har flytta:

Tere, Tere!

Kuidas läheb?

Jeg er tilbake! Avhoppet vara ganske lenge, men nå skal jeg prøve, i allefall ukentlig, å oppdatere min blogg.
Mye har skjedd siden sist. Skolen har starta, mange nye mennesker har jeg blitt kjent med, mange øl har tatt ferie i min mage.
Det siste som har skjedd, er det jeg hadde tenkt å skriv om i denne bloggposten.

Idag har jeg for første gang vært med å demonstrert. Det ble her i Gøteborg arragert en sykkeldemonstrasjon mot en ny veitunnel under elva. Du kan lese mer om det, om du trykker her!
Rundt 500-600 syklister var samla i bältespenneparken klokka 12. En halvtime senere satte vi oss på sykklene, og sykkla opp og ned avenyen. Sperra all biltrafikk, men slapp fram trikk og buss. Det var veldig morsomt å få være med på det. Blandt alle normale sykkler, fantes det også noen spesielle, for eksempel en sykklende bar. Tilsammen 8 personer sykkla på den, 4 på hver side, og framme stod den en og styra. Foran seg hadde det på hver av sidene et langbord. En annen sykklist sykkla på en "Velte-petter". Sikkert ganske vanskelig for han å stoppe for trikken. Og selvsagt var det flere tandemsykkler med i demonstrasjonen. En annen kul sak som var med i demonstrasjoen, var et sykklende balkanorkester. De satt på hver sin sykkel, som en av deres kamerater sykkla fremover, mens de spillte!

OK

Okey, snart skal jeg blogge ordntlig igjen! Jeg må bare få inspirasjonen for å sette meg ned å skrive, og jeg skal skrive om min fantastiske tur til Estland, om det å være turist i egen by og om den fine festivalen kalla Kulturkalaset!
Hold ut!
Til mine trønderske lesere, kan jeg opplyse om at jeg krysser grensa ved Storlien, på tur inn i Norge og Trøndelag, ca kl. 10 på lørdag den 14. august.

Göteborgstrafikken

Mitt månedskort hos Västtrafik har gått ut, og da jeg skal være borte rundt 14 dager fremover, så ser jeg ingen vits i å kjøpe et nytt før etter den tid. Det fører til at jeg må sykle dit jeg skal, og det går ganske så fint.
Enkelte ting fører dog til problemer. Jeg har ingen regnklær, og er derfor isolert når det regner. Jeg vil ikke bli våt, noe jeg ble likevel her om dagen. Jeg sykla over broa, og i enden av den så kjente jeg noen få regndråper falle på meg. Jeg tenkte som så at jeg sikkert rekker å komme til skolen før det blir for ille, men nei. Opp avenyen var det kun jeg som bevegde meg uten tak over hodet. Til og med folk med paraply søkte tilflukt under tak, da det øsa ned. Vel fremme ved skolen var det selvfølgelig bare noen få dråper igjen av regnet, og jeg var gjennomvåt. Skjorta mi brukte 1 døgn på å tørke!
En annen ting som gjør meg litt frustrert som syklist, er mine medsyklister, dog ei alle. Over broa, GötaÄlvsbron, er det tilsammen 6 kjørefelt i midten, 3 hver vei, og på hver side av kjørefeltene finnes det kombinerte sykkel og gangfelt. Mellom gangveien og sykkelfeltet er det ei sperrelinje, og for gående er det trafikk i begge veier på begge sider. Sykkelfeltene derimot er delt opp med enveisfiler. Skal man mot sentrum sykler man på vestsida av kjørebanene, og skal man mot Hisingen sykler man på østsida. Det er det derimot ikke alle som følger. Det er mest ille å sykle mot sentrum. Da kommer ca 50 % av alle syklister som er på vei over broa, på feil side. Det er skikkelig skummelt. Her om dagen holdt jeg på å krasje med en, som kom i vill fart nedover broa mens jeg streva med å komme meg oppover. Det var kanskje 20 cm mellom oss. Jeg får lyst til å rope ut; FØLG TRAFIKKREGLENE! Har ikke gjort det enda, men det kan fort skje.
Det siste med sykling i Göteborg, er alle folk som går i sykkelfelta. Men det går som regel bra. Det er bare å ta et par aggresive ring med ringeklokka, så flytter de fleste seg. Det er faktisk ganske kult å se, at det er så lite som skal til før at folk flytter seg, for meg!

Yxlan

Jeg har vært på Yxlan, og lar dette nok en gang bli et bildeinnlegg.

Ferjene gikk like ved badeplassen. Her er Cinderella på tur til Åland.

Og her er Birka Paradise på tur til en ukjent destinasjon. Den returnerte 2 dager senere.

Vi bada masse, og jeg var badkruka, men av og til også Hannah.

Jeg hjalp til med disken.

Medan Hannah kosta gulvet.

Så gjorde vi pannekaker.

Vi åkte ferge, dog mindre ferge enn de store som passerer badeplassen.

Vi dro på utflukt:

Til Blidö kyrka. (feil vei? Hvorfor?)

Vi åkte bil.

Og mer ferge.

Og vi kjørte på smale veier.

Himmelen var for det meste blå.

Bildet taler for seg.

Gjørmkak. Nam!

Det fylles opp med kake og iskrem.

Dette ble til overs på kvelden, men forsvant fort under frukost dagen etter.

Så var det dax att lämna Yxlan - her i bil på motorveien mot Stockholm.

Og til slutt var vi framme i Stressiga-Stan. Vi spiste, før jeg satte meg på toget for min 8., 9. og 10. time på tog denne uka.

Stockholm

Nå drar jeg til Stockholms Skjærgård!

Midtsommer i Snavlund

Jeg lar dette bli et bildeinnlegg!

Her er supermodellen klar for brännboll, ca som slåball i Norge.

Velkomstgrisen opp til loftet på låven.

Her er Hannah klar for premiærebad for året. Det samme var det for min del!

Snavlundas turistattraksjon nr 1.

Ved badeplassen var det også ei huske, den kunne man slenge seg ut i vannet med, om man ville. Jeg prøvde, men fikk det ikke helt til.

Vakre Snavlunda.

Det var for det meste sol, men noen skyer kom framfor under vår badetur.

Søskenparet. Her soles det på en benk.

Her er vi!

Litt øl ble det.

Spesiellt på henne.

Her er jeg i Hallsberg, for å vente på toget tilbake til Gbg.

Første toget var 10 minutter forsinka, men jeg var glad ändå!

Sykkel

Jeg er litt slapp til å ta bilder for tiden, men nå kanskje det har skjedd forandringer.
Nytt siden sist: Jeg har kjøpt sykkel! 400 kr på Second Hand, Mölndalsvägen! Flatt bakdekk dog, men ny slange kosta bare 39 kr på Clas Ohlson.
Da jeg nå bor på "feil" side av göta älv, så er jeg jo nødt til å sykle over broa hver gang jeg skal noe, men nå har jeg funnet en ny måte! Ferga! Der kan man ta med sin sykkel gratis. Overfarten tar 4 minutter, og den har avganger hvert kvarter på dagtid, mandag til fredag, hvert 10. minutt i rusningstiden, som det så fint heter her.
Dog bare en gang i timen på kvelder etter 19 og hver halvtime på lørdager/søndager. Tross alt går det jo å sykle over broa noen ganger, det er bare verdens slit å komme opp, pluss at en kan risikere å bli stående i 15 minutter ved broåpning.

Her følger noen bilder:

Her bor jeg nå.

En svaiende bro like ved der jeg bor.

Tilbake i tiden

Mimre:

Fløyte til salgs

finn.no

Fantastisk fløyte selges. Som ny. NESTEN UBRUKT!

Spelmansstämma, studio, konfirmasjon og flytt

Ja, det var ei stund siden sist, og overnevnte har jeg rukket å gjøre i mellomtiden.
Den 31. Mai pakka jeg alle mine eiendeler i bager og vesker, for så å flytte dem til Hisingen. 1. juni vaska jeg meg ut av Marklandsgatan, og senere på dagen og utover natten sov jeg meg oppover mot Östersund. Fremme i Östersund var det dags for togbytte nr 1. Der, inne på nabotoget, traff jeg Christina. Hun studerer i Östersund, men skulle nå til Trondheim og pojkvänen. Jeg gikk sammen med henne på Birka i 2 måneder, og hun spillte i Fjelljazzensemblet mitt. På Hell foretok jeg togbytte nr 2, hvor jeg satte meg på toget mot Steinkjer. Der framme i Steinkjer møtte jeg Hanne, som jeg spillte kort og drakk kaffe med, før jeg tilslutt fikk låne gjesterommet. Dagen etter klokka 0728 tok vi to toget til Hint, hvor hun skulle lese til eksamen, og jeg skulle spille inn sammen med 3 MU ved Inderøy Videregående Skole. Det gikk fint, og senere på dagen dro vi tilbake til Steinkjer, før jeg til slutt satte meg på toget mot Snåsa.
Hjemme var det overaskende nok ganske rolig, og ingen hadde noe ekstra stress inn mot konfirmasjonen til Astrid som ble holdt på Søndag. Dagen etter satte jeg meg på toget igjen, denne gangen mot Stjørdal. Sammen med meg på toget var Sanna! Det var trevligt. På Stjørdal tok jeg beina fatt, og gikk til Værnes i magel på noe annet å gjøre. Der satt jeg å kjeda meg i 2 1/2 time, før jeg så gikk videre mot Hell St. Der satte jeg meg på nabotoget, og annkom til Östersund, hvor jeg hang med Emma i 13 minutter, før mitt nattog gikk videre mot gøteborg. Jeg delte såklart kupe med noen feststemte gutter og en feststemt jente, alle kanskje i en alder av 20, som stort sett hele natta satt og drakk øl. Det gjorde de på gangen heldigvis, men ca hvert 10 minutt kom de inn i kupeen og klatra opp til toppsenga for å hente en ny. Hvorfor bestille liggeplass hvis man ikke skal sove, tenker jeg.
Jeg sovna etter kanskje 5 timer, da vi var i Gävle. Våkna en halvtime før Gøteborg sånn at jeg akkurat fikk tid til å spise frukost på toget. Fremme tok jeg meg til min nye leilighet, før jeg kasta meg ut døra for å dra på øvelse med Minja og Linus. Senere på dagen kom også Per, og ensemblet var komplett da vi kom til HFF, Högskolan för fotografi, hvor vi skulle spille. Det gikk kjempefint.
Tilbake i leiligheta oppdager jeg hva Daniel sa til meg tidligere i uka. Leiligheta er kjempeskitten. æsj. Og dusjen, eller badekaret som det er, funka ikke da avløpet var tett. Dagen etter, altså onsdag, kom det heldigvis en rørlegger og fiksa det, og jeg kunne ta en etterlengta dusj.
Torsdag pakka jeg veska og tok vendte nesen mot Utlandagatan 24, hvor jeg skulle møte Leonor og Gregoar, som jeg skulle sitte på med opp til Ransäter. Vi fikk første stopp ved skolen, hvor også Filip vil være med. Vi kjørte opp mot Karlstad og videre inn i Karlstad, når vi oppdaget at vi skulle ha svinga til venstre før Karlstad. Ingen fare, vi fikk snudd, og når vi kommer tilbake ut på motorveien er det trafikkork. Turen ble derfor kanskje 1 time lengre enn nødvendig.
Torsdag kveld var en fin kveld på Ransäter. Jeg hang med Pippi og Maggan, og mine Estlendere, pluss noen ekstraestlendere. Det var fint. Fredag klokka 15 kom regnet, og det hølja ned. Kjempevåt på føttene, men teltet holdte seg forholdsvis tørt. Heldigvis. Natt mot lørdag regna det enda mer, og det fortsatte framover på lørdagen. Lørdag kveld reiste regnet videre, og vi kunne tilslutt bevege oss utendørs uten paraply!
Jamma og så mange flotte konserter den kvelden. Satt blandt annet helt fremst på gulvet foran scena når blandt andre Väsen og MP3 spillte. Det var noen helt fantastiske konserter. Fredag kveld ble det i hovesaklig bare N:ID jeg fikk sett, men også den var mycket bra.
Søndag vendte vi nesen hjemover, og jeg var ganske sliten. Fikk endelig tilbake til min gode seng.
Idag har dagen gått med til å øve, og jeg har blandt anna skrivi nok en polska.

På tide

På tide med et nytt innlegg føler jeg.
Dagens innlegg skal starte med frustrasjon over medier. Ja, jeg er lei av Melodi Grand Prix. Det er jo ikke annet rundt omkring i radio, i aviser og på nettet. Sikkert også på TV, men det ser jeg ikke på!
I over en uke har jeg blitt inndynka i stoff om denne sangkonkuranse, og jeg er lei av det. Det eneste som trøster meg er at det ikke er fotball/sport, da det faktisk er verre enn Melodifestivalen, og da spesiellt under VM, når alle ordinærie radioprogram er bytta ut til fordel for denne hemske sport.
Annet nytt: I morgen starter min flytteprosess, som jeg hadde så gjerne ville sluppet. En god del saker skal kjøres til den nye leiligheta, og resten får bli med på tirsdag, da jeg skal vaske meg helt ut av Marklandsgatan. Trist skal det bli. Men jeg skal heldigvis ikke ha med meg alle mine saker på toget opp mot Snåsa, som jeg skal ta klokka 19.00 på Tirsdag. Det holder motet oppe! Og den nye leiligheta blir ikke prøvd ut før 1 uke senere, da jeg returnerer tilbake til Göteborg.

Til lykke med dagen

For første gangen på 3 år, fikk jeg feire en mer riktig 17. mai i år. Det finnes 17. Mai-tog, som jeg var å så på!
Bunadskledde jenter. Trøndere på kantene, og 3 Hordalandsbo i midten.
Toget var overaskende langt, med to korps! Det gikk fra Sjømannskirka om avenyen og tilbake til kirka.
For anledningen var jeg også inne i kirka for første gang, og der solgte de Stabburets Makrell i Tomat, Mors Flatbrød, kvikklunsj, melkesjokolade og firkløver. Jeg kjøpte makrell i tomat, og fikk en perfekt avsluttning på den fine dagen!
Her er toget, som kanskje var 300-400 meter langt!

Sporvognsstrul

I dag var det parade i Göteborg. Det førte til mange trafikkproblemer, da hele avenyen var avstengt for trafikk. Skal nå fortelle om min hjemreise.
Jeg kom fra Hisingen, og gikk av ved Nordstan, da jeg hadde så lyst på kaffe. Kjøpte min kaffe, og gikk ut for å ta en sporvogn hjem. Linje 1 kom med en gang, og jeg gikk på. Turen starta fint, men etter 20 sekunders reisetid, så sa det stopp. Vi brukte ca 15 minutter fra Centralstationen til nesten til Brunnsparken. I vanlige fall tar det ca 1 minutt. Til slutt fant føreren ut at han skulle åpne dørene, og da var det mange som gikk av. Da ble det iallefall sitteplass til meg. Etter 10 nye minutter i en stillestående vogn, finner jeg ut at dette ikke går. Jeg begynner å bevege meg til fots, og går til Heden, som kanskje ligger 1 km fra brunnsparken. Der kommer buss 753 med en gang, og jeg spør om han kjører om Wavrinskys plats, som vanlig. Føreren kunne fortelle at det gjorde han, men at han skulle ta en litt annen vei enn den vanlige i starten av ruta. Han svingte ut mot Gamla Ullevi, og videre nedover mot Centralstationen. Der skulle han svinge inn på hovedveien for busser og sporvogner, men der sa det stopp, nok en gang. Så ca 45 minutter etter forrige forsøk på å ta seg bort fra centralen, var jeg der igjen. Jeg tenkte mest på å bare sette meg ned for å gi opp, men sporvogn 2 kom med en gang. Jeg tok den, og etter 3 mindre stopper på kanksje 5 minutter hver, så var vi på god vei mot Marklandsgatan.
Turen hjem tok i dag ca 1 time og 20 minutter mot normalt 16 minutter.
Det går ikke alltid på skinner.

Treighet

Jeg er litt treig til å oppdatere for tida, men det har sine grunner.
SMASK er nok en gang i full gang, og jeg sitter på ny i orkestret. I dag hadde vi øving fra 10 på morgenen til 7 på kvelden, med kanskje bare 1 time pause, tilsammen fordelt på 3 stk. Nå er jeg sliten.

Siste nytt siden sist, er at vi har fått beskjed om at vi ikke får bo videre der vi bor. blah... Daniel, snill som han er, leiter leiglighet igjen, men også jeg hjelper til litt. Vi har nå fått et positivt svar på en på Backaplan. Den ser fin ut på bildene i allefall. Vi skal avtale en visning der nå snart, så kankskje er ny leilighet i boks, bare 3 dager etter beskjed om utflytt!
Uansett, jeg er ganske så lei av flyttestyr. Har flytta alt for mange ganger de siste åra, og ser absolutt ikke fram mot nok en flytt. Pakke ned, storvask, frakte greier (gjerne per. sporvogn..), pakke opp, penger hit og dit, og å lære seg å kjenne et nytt område.