Göteborgstrafikken

Mitt månedskort hos Västtrafik har gått ut, og da jeg skal være borte rundt 14 dager fremover, så ser jeg ingen vits i å kjøpe et nytt før etter den tid. Det fører til at jeg må sykle dit jeg skal, og det går ganske så fint.
Enkelte ting fører dog til problemer. Jeg har ingen regnklær, og er derfor isolert når det regner. Jeg vil ikke bli våt, noe jeg ble likevel her om dagen. Jeg sykla over broa, og i enden av den så kjente jeg noen få regndråper falle på meg. Jeg tenkte som så at jeg sikkert rekker å komme til skolen før det blir for ille, men nei. Opp avenyen var det kun jeg som bevegde meg uten tak over hodet. Til og med folk med paraply søkte tilflukt under tak, da det øsa ned. Vel fremme ved skolen var det selvfølgelig bare noen få dråper igjen av regnet, og jeg var gjennomvåt. Skjorta mi brukte 1 døgn på å tørke!
En annen ting som gjør meg litt frustrert som syklist, er mine medsyklister, dog ei alle. Over broa, GötaÄlvsbron, er det tilsammen 6 kjørefelt i midten, 3 hver vei, og på hver side av kjørefeltene finnes det kombinerte sykkel og gangfelt. Mellom gangveien og sykkelfeltet er det ei sperrelinje, og for gående er det trafikk i begge veier på begge sider. Sykkelfeltene derimot er delt opp med enveisfiler. Skal man mot sentrum sykler man på vestsida av kjørebanene, og skal man mot Hisingen sykler man på østsida. Det er det derimot ikke alle som følger. Det er mest ille å sykle mot sentrum. Da kommer ca 50 % av alle syklister som er på vei over broa, på feil side. Det er skikkelig skummelt. Her om dagen holdt jeg på å krasje med en, som kom i vill fart nedover broa mens jeg streva med å komme meg oppover. Det var kanskje 20 cm mellom oss. Jeg får lyst til å rope ut; FØLG TRAFIKKREGLENE! Har ikke gjort det enda, men det kan fort skje.
Det siste med sykling i Göteborg, er alle folk som går i sykkelfelta. Men det går som regel bra. Det er bare å ta et par aggresive ring med ringeklokka, så flytter de fleste seg. Det er faktisk ganske kult å se, at det er så lite som skal til før at folk flytter seg, for meg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0