Inspirert

Jeg ble inspirert av Emma, og fant ut at det kanskje er på tide med et blogginnlegg igjen.
Dagen idag var ganske ordinær. Jeg gikk opp klokka 06.00, som vanleg, og drog til skolen ca klokka 07.15. Der øvde jeg, og innså nok en gang at jeg hadde glemt å booke rom... Fikk dog øvd litt i allefall. Dro hjem for å spise lunsj, og dro tilbake til skolen for å øve mer. Tenkte at det burde finnes ledige rom klokka 15.00 på en fredag, men nei! Ingen rom var å oppdrive, så jeg dro ned til Norstan for å kjøpe teip. Når jeg kom tilbake til skolen var lysten på øve borte. Jeg dro hjem, og her sitter jeg.
Planene fremover er som følger: I kveld skal jeg på fest i Kviberg, som ligger på helt andre siden av byen. Tar en halvtime med sporvogna. 2 av mine estiske venner skal flytte nå på søndag, og de ville arrangere en siste fest der de bor nå. Planen er å ta med kamera mitt, som jeg ikke har rørt siden før jul. I morgen har jeg også en plan om å endelig kjøpe et nytt objektiv, å da skal det bli mange bilder fremover.
Neste uke har vi Haitiprosjekt. Min lærer, Sten, har vært utvekslingselev på Haiti for mange, mange år siden, og han kan ca alt om Haiti og Voodo. Det er kult. Uka går vel med til spilling og synging av låter fra Haiti. Det skal bli kung.
Fikk for noen dager invitasjon av Emma om å komme til Östersund for å gå på World Rhythm Fest, som er den 13. februar. Problemet er at Väsen (!) spiller i Göteborg dagen før, og den konserten vil jeg ha med meg. Det vil si at jeg ikke kan dra fra Göteborg før lørdag morgen, og da går det tog/buss til østersund klokka 06.42, med 4 bytter. Er ikke fremme før 19.00 på kvelden, og det er dyrt. Dessuten må jeg være tilbake i Göteborg senest mandag morgen. Sorry Emma, det ser mørkt ut.
Forhåpentligvis kommer neste innlegg snart, og da med bilder!
Velkommen tilbake!

Jeg er tilbake

Etter 1 uke og 2 dager på reisefot, er jeg tilbake i Göteborg, og tilbake til min blogg. Fredag klokka 20.00 kjørte toget mitt inn på Göteborgs Central, og jeg satte meg på sporvogna i retning Marklandsgatan.

Reisa starta onsdag kveld, med tog fra Snåsa til Steinkjer. Toget var 3 kvarter forsinka, men det gikk bra. På Steinkjer vandra jeg opp til Hanne og Knut, og jeg fikk sove på gjesterommet. Det var kung! Takk!
Dagen etterpå gikk turen videre fra Steinkjer til Røra, utpå kvelden en gang. Toget jeg hadde planlagt å ta, var innstillt og erstatta med taxi frå Steinkjer til Røra. Jeg fikk ikke kontakt med Bjørn Marius, og jeg nekta å stå på Røra å fryse, derfor tok jeg toget en time senere. Vel framme på Røra, stod jeg 5 minutter og frøys, mens jeg venta på at Bjørn Marius skulle komme. Sund var kult! Mye bra folk. Natta ble tilbrakt i en seng som egentlig tilhørte noen, men vedkommende var på klassetur for øyeblikket. Jeg delte rom med 1 stk. Sunniva, og hun prata i søvne!
Dagen derpå var jeg nede på Inderøy Videregående for å hilse på gamle kjente. Det var kos. Vart også kallt inn til time med Siv, for å snakke om hva jeg gjør og har gjort etter Inderøya til 1. klasse musikk.
Senere på dagen satte jeg meg på toget igjen, i retning Trondheim.
Vel fremme, gikk jeg til mitt gamle hjem, kåken. Der var melodi grand prix godt igang. Mange kjente var det også. Jeg tok bussen til Ila, og sovna på senga i stua. Takk Marte! Dagen etter ringte jeg Marte, og hun kom hjem. Vi gikk til solsiden og drakk kaffe. Senere på kvelden dro vi til Pål, Martes kjæreste, på fest, som Marte arrangerte. Det var kos. Jeg gikk hjem, sova, og våkna av at Ane ringte meg og ville inn. Det fikk hun. Morgenen etter, bestemte jeg og Ane at vi skulle gå å lage frukost til folka hos Pål. Det gjorde vi. Senere samme dag, gikk vi på Mormors Stue og spiste kakebuffe. Jeg gjorde feil og tok sjokoladekaka som nr. 2. Da var jeg mett.
Noen timer senere satt jeg på toget mot Östersund. Vel fremme traffe jeg både gamle og nye Birkaelever. Vi ble kasta ut av Pause 1, og skulle besøke noen, men heisen var ødelagt, så det ble ikke. Pause 2 var stedet vi havna på. Natta ble tilbrakt på Emmas luksusmadrass på golvet i hennes leilighet. Nok en god natts søvn. Dagen derpå dro vi til Birka.
Vel framme traffe jeg masse kjentfolk. Jättemysigt var det. Dagen ble brukt til å, igjen, spille i Aulan. Kung!
Den natta sov jeg på sofaen i tvrommet på Röstahammar. I mangel på dyne/pledd, fikk jeg bruke min jakke.
Dagen derpå var stort sett like forrige dag, men neste natt hadde jeg et pledd! Takk Sofia!
Siste dagen på Birka ble brukt til å sose rundt. Jeg fikk iallefall levert tilbake mitt passerkort, 7 1/2 måned for seint. Ja,ja. Senere på kvelden dro jeg inn til Östersund, for å sove hos Emma. Vi tok med oss noen Birkafolk, og hadde en liten fika hos henne, før de dro hjem med bussen 2210. ICA Maxi fikk vi også tid til å besøke!
Natta vart nok en gang tilbrakt på Emmas luksusmadrass på golvet i henne leilighet. Takk Emma!
Dagen etter skulle jeg vende kursen mot Örebro. Jeg kom fram, dog 2 timer forsent, og fra feil retning. Takk SJ...
Første feil var fra Östersund til Sundsvall. Toget vart 15 min. forsinka. Jeg hadde egentlig 10 min. til bytte av tog i Sundsvall, men det ble istede -5. Toget fra Sundsvall videre sørover var uansett innstillt og erstatta med buss fra Sundsvall til Hudiksvall, så det var bare å hoppe på den trange bussen, og sitte der i en time.
Bussturen førte til at toget dro fra Hudiksvall 30 min. forsinka. I Gävle hvor jeg skulle bytte tog, hadde jeg 20 min. til å bytte. Jeg fikk beskjed om å "Sitta kvar" på toget og bli med til Uppsala, hvor vi skulle rekke en buss 1740.
Toget kom inn 1739, og jeg rakk ikke bussen. Jeg sprang runt, med all bagasje og i vill panikk, og leita etter bussen jeg skulle ta. Den hadde reist. Men det var ingen fare, det kom en ny en 1810. Da forstod jeg at det var 3 andre der, som også skulle til Örebro på samme måte som meg. 3 kvarter senere annkommer vi Enköping. En liten by, som minner mest om en spøkelsesby. Ingen var der. i 3 kvarter satt vi der, inne på en restaurant hvor han som jobba hadde jobba siden 0600, midt uti ingenmannsland. Toget kom, og vi satte oss på. En time senere var vi i Örebro. Hurra!
Jeg skulle ta buss i Örebro. Jeg hadde ingen penger på kortete, bare kontanter, og det tar de ikke på bussene der. Jeg fikk reise med gratis opp til Järntorget, hvor jeg kunne kjøpe billett på pressbyrån. Takk bussjåføren! Jeg kjøpte billett, og flaks som jeg har, så stod bussen der fremdeles idet jeg kom ut med min nyinnkjøpte billett. Jeg rakk den!
Jeg kom fram til Hannah, og fikk sove i seng! Takk Hannah!
Dagen etter dro jeg på utfukt. Først til IKEA, og etterpå til Musikhögskolan i Örebro. Sveriges fräsaste Musikhögskola. Vi dro hjem, og gjorde pannekaker. Så satte vi oss på toget, og dro til Göteborg! (Hannah også, tro det eller ei!)
Det var min reise i korte drag. Nå er jeg hjemme, og skal spise nybaka brød!
Hej og Hå! Velkommen tilbake!